Salt ´N Floks (Voor studenten vereniging D.E.R.M)

SALT N FLOKS

Onder het mom van ‘How It’s Made’ mocht ik op een mooie donderdagochtend langs bij de werkplek van Salt N Floks. Het ondertussen al bekende merk onder de DERMers had ik een aantal keren voorbij zien komen, maar wat het nou precies inhield was me nog onbekend. Vandaar dat ik mijn Discovery Channel boots maar eens aantrok en dit tot op de bodem ging uitzoeken.

Helaas bezit ik niet over het prachtige accent van Steve Irwin om dit onderwerp nóg interessanter te maken maar dat is in dit geval ook zeker niet nodig; Salt N Floks is alles wat een beetje DERMer fantastisch vindt. Het is namelijk een boardsport-lifestyle brand met als kerntaak het verbeteren van het leven van de aarde en de mens. ‘De brand is geïnspireerd door het leven vanuit het hart en persoonlijke passie en probeert tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan een schonere aarde’, aldus Bob de Bruin. De Salt N Floks opereert vanuit een aantal kernwaarden; Passion, Earth, Adrenaline, Community en Exclusivity. Oftewel, PEACE. Salt N Floks is geen product, het is een levensstijl gedreven vanuit de eerdergenoemde kernwaarden.

Eenmaal aangekomen op locatie staat de deur van de werkplek al open. Ik betreed een lange, smalle en ietwat rommelige kamer waar ik een druk bezige Bob aantref. Hij moet nog eten zegt ie, maar ik merk al snel dat deze jongen prima kan multitasken. Tijdens zijn ontbijt vertelt hij me vol enthousiasme zijn verhaal.

Passion, Earth, Adrenaline, Community en Exclusivity

De kamer waar we in zitten is van een goede vriend van Bob, Rik. Ze hebben elkaar ontmoet tijdens het kitesurfen in Kaapstad. Rik (34) heeft een rijke ervaring als ondernemer, nadat hij in de afgelopen 10 jaar verschillende bedrijven heeft opgezet. Met die ervaring leert hij Bob alle ins en outs over het ondernemen, om zodoende van Salt N Floks een succes te maken. ‘Daar moet je het echt van hebben’, zegt Bob, ‘Ik ben heel erg enthousiast en daar probeer ik mensen om me heen mee te inspireren. Zonder mijn vrienden was ik niet gekomen waar ik nu ben.’ Want al vanaf een vroeg stadium speelt ook Tobias Buijs een belangrijke rol in de onderneming. Hij is de mastermind achter de prachtige visuele uitingen van Salt N Floks.

‘Het begon als een passie. Rond mijn 14e startte ik met kitesurfen en inmiddels beoefen ik ook andere boardsporten. Boardsports zijn eigenlijk heel speciaal; je hebt alleen een board en voor de rest maak je gebruik van de natuur. Denk aan de wind, de golven of de sneeuw. Behalve te genieten van de prachtige natuur tijdens boardsports, is bijdragen aan het behouden en verbeteren van de natuur minstens zo belangrijk.’, vertelt Bob. Salt N Floks combineert deze twee aspecten op een unieke wijze. Het eerste gelanceerde product door Salt N Floks, was de Salt N Floks Sweater. Deze sweater is 100% gerecycled, waarvan 40% PET-flessen uit de zee. Een product dat bijdraagt aan een beter klimaat en een schonere zee, hun speeltuin. Het is een uniek product dat persoonlijk op naam verkocht werd. Geen verassing dus, dat het binnen anderhalve week was uitverkocht. Ondertussen is Salt N Floks bezig met een derde editie van de sweater.

Zoals misschien wel meer mede DERMers heb ik de brand proberen op te zoeken op ‘t internet. Ik wilde natuurlijk ook zo’n mooie trui, nadat ik deze overal langs zag racen op de piste tijdens de wintersport. Helaas kon ik er weinig over vinden. ‘Iedereen vraagt me waarom we ondanks ons succes niet een webshop beginnen. Ik maak bewust de keuze dat niet te doen. Op die manier houden we 100% invloed op de dragers en makers van het merk.’, legt Bob uit. ‘Ik wil een bepaalde groep bereiken en er een echte ervaring van maken wanneer jonge boardsporters en lifestylers de sweater kopen. Daarom kun je Tobias of mij bereiken en zorgen wij er persoonlijk voor dat je het product ontvangt.’  Salt N Floks focust zich op een specifieke doelgroep en wil een extra waarde, verhaal en een unieke ervaring toevoegen. Het doel is het creëren van een passie gedreven community.

Om de bovenstaande gedachte te verwezenlijken zal Salt N Floks inspireren tot het leiden van een leven gebaseerd op de eerder genoemde kernwaarden; PEACE. Daarvoor is meer nodig dan fysieke producten. Daarom wil Salt N Floks zich in de toekomst ook bezig gaan houden boardsport-gerelateerde evenementen en camps, voeding en training, boardsport competities en een online mediaplatform.

Genoeg gekletst, aan het werk. Ik ben deze dag immers een verslaggever van het programma How It’s Made van Discovery Channel. Ik wil actie zien. Hoe ziet een werkdag van de Salt N Floks boys eruit? Volgens Bob is dat vaak veel geregel; truien ophalen of wegbrengen, administratie en betalingen, productontwikkeling tot het schieten van (boardsport)video's. Sinds kort zijn er Salt N Floks stickers voor op kites (zie foto onder aan de pagina), en er moet er nog eentje geplakt worden. We weten eigenlijk beide niet op welke manier we dit foutloos kunnen laten verlopen. Ik kom erachter dat Bob niet een afwachtend type is; in no time staat hij te bellen met een sticker bedrijf. ‘Zo weten we in ieder geval zeker dat we het goed doen.’ Na een uur volle concentratie bekijken we trots het eindresultaat. Er volgen een ‘lekker ouwe’ en een high five. ‘


Het volgen van een droom als deze is niet altijd makkelijk. Je komt veel obstakels tegen, vooral in het begin. Toch, als ik die passie zie als Bob me over zijn brand vertelt, inspireert dat me. Voor de mensen die nog niet uitgelezen zijn over Salt N Floks, ga een praatje aan met Bob of Tobias. Neem een voorbeeld aan deze jongens en denk bij je volgende boardsport avontuur of het kopen van je volgende sweater aan jouw invloed op de natuur.
Zoals de Salt N Floks community zou zeggen:

`Cherish earth, as our playground.’ 

Reacties

Populaire posts